Agnes Moorehead

Agnes Robertson Moorehead
° 
° 
06/12/1900
Boston
Massachussetts
Verenigde Staten
+  
30/04/1974
1 What's the Matter with Helen ?     1971     
Langspeelfilm     Drama     
101 minuten     
Regie : Curtis Harrington
2 The Singing Nun     1966     
Langspeelfilm     Muziek     
98 minuten     
Regie : Henry Koster
3 Raintree Country     1957     
Langspeelfilm     Romantiek     
168 minuten     
Regie : Edward Dmytryk
4 Meet Me in Las Vegas     1956     
Langspeelfilm     Musical     
112 minuten     
Regie : Roy Rowland
5 The Seventh Cross     1944     
Langspeelfilm     
110 minuten     
Regie : Fred Zinnemann
6 Dragon Seed     1944     
Langspeelfilm     Drama     
145 minuten     
Regie : Jack Conway,
Regie : Harold S. Bucquet
7 Mrs. Parkington     1944     
Langspeelfilm     Drama, Romantiek     
124 minuten     
Regie : Tay Garnett
8 Journey Into Fear     1942     
Langspeelfilm     Drama     
69 minuten     
Regie : Normal Foster
9 The Magnificent Ambersons     1942     
Langspeelfilm     Drama     
88 minuten     
Regie : Orson Welles (F)

Agnes Moorehead studeerde aan de Amerikaanse ‘Academy of Dramatic Art’, de Universiteit van Wisconsin en de Bradley Universiteit waar ze onderscheiden werd met een doctoraat in de literatuur.

Ze was pas drie toen ze voor het eerst te zien was in een toneelstuk en maakte haar professioneel debuut op 11-jarige leeftijd in het ballet en het koor van de St. Louis Opera.

Als tiener was haar zangtalent regelmatig te horen op de lokale radio.

In 1928 was ze te zien op Broadway, zij het in kleinere rollen waarna ze al snel terugkeerde naar de radio en er te horen was in de stukken ‘March of Time’ en ‘Cavalcade of America’.

Tussen 1933 en 1936 tourde Agnes Moorehead in Vaudeville-vorm samen met Phil Baker.

In 1940 kwam haar carrière in een soort van stroomversnelling toen ze aan de slag ging bij Orson WellesMercury Theatre Company.

Moorehead maakte haar filmdebuut als Kane’s moeder in “Citizen Kane” en was te zien in nog een aantal andere films van Welles.  Het jaar na “Citizen Kane” kreeg ze van de New York Film Critics de Prijs voor ‘Beste Actrice’ en werd ze voor het eerst genomineerd voor een Academy Award/Oscar voor haar rol van oude vrijster in Orson Welles’ “The Magnificent Ambersons”.

Ondanks haar succesvolle filmcarrière slaagde ze er in om steeds ook actief te blijven op vlak van toneel en televisie.  Zo was ze op tv-vlak te zien in “Bewitched” in de rol van Endora, een chagrijnige schoonmoeder.

Nadat ze in 1973 25 weken lang te zien was geweest in het stuk ‘Gigi’ en begon aan een nieuwe reeks ervan in New York overleed ze na de eerste voorstelling aan een longontsteking.