E.T. The Extra-Terrestrial (DVD)

Type 
DVD
DVD verdeler: 
Universal Pictures Benelux
Speelduur 
112 minuten
Beeldformaat: 
16:9
Geluid: 
Dolby 5.1
Filmgenre: 
Familiefilm
Regisseur: 
Steven Spielberg
Producent: 
Steven Spielberg, Kathleen Kennedy
  • /  
    Gertie
  • Dee Wallace Stone
    /  
    Mary
  • /  
    Elliott
  • Peter Coyote
    /  
    Keys
  • Robert MacNaughton
    /  
    Michael
  • K.C. Martel
  • Sean Freye
  • Tom (C. Thomas) Howell
  • Pat Billon

Midden in de nacht wordt het luchtruim opgeklaard door een UFO. Een groep vreemde wezens verlaat het schip en trekt op verkenningstocht. Tijdens die tocht worden ze ontdekt door een aantal onbekende mannen. Het schip kan nog net op tijd vertrekken, maar één van de wezens blijft achter en zoekt genoodzaakt zijn toevlucht in een schuur. De 10-jarige Elliott maakt als eerste contact met het ruimtewezen. Niemand gelooft Elliotts verhaal, zelfs niet zijn oudere broer Michael en kleine zus Gertie (de schattige Drew Barrymore). Eens zij beiden recht tegenover het vreemde wezen staan, kunnen ze niets anders doen dan geloven. Elliott doopt zijn nieuwe huisgenoot E.T., en al vlug ontstaat er een hechte band tussen de twee. Elliott leert hem de wondere dingen des levens, zoals de geneugten van alcohol, snoepgoed én de taal. Zo blijkt dat E.T. graag naar zijn thuisplaneet wil telefoneren, maar dat is niet zonder gevaar. De mannen die getuigen waren van E.T.'s landing zijn in de buurt.

Twintig jaar geleden verraste een jonge regisseur genaamd Steven Spielberg iedereen met de sciencefiction film "E.T. The Extra-Terrestrial". Voordien had Spielberg zich laten opmerken met "Jaws" en "Close Encounters Of The Third Kind". Spielberg veroverde met "E.T." over de hele wereld heel veel harten, en brak dankzij deze film definitief door als regisseur in Hollywood. De film staat met zo'n slordige 435 miljoen dollar, nu nog altijd op de derde stek (na "Titanic" en "Star Wars") in de ranglijst van de grootste Amerikaanse kassuccessen ooit. En dat terwijl de kostprijs slechts 10 miljoen dollar bedroeg. Geef toe, het is een goed excuus om zelf eens te kijken, waarom de film die plek nog steeds bezet houdt. En dat kan op een eenvoudige manier, want deze familiefilm in hart en nieren kan je nu opnieuw bekijken en ontdekken op een dubbele DVD. Wij hebben alvast met heel veel plezier de schijfjes bewonderd.

"E.T." is na twintig jaar nog even innemend en vertederend als toen. Je zou haast vergeten dat drie verschillende mensen en een handvol technici de alien tot leven brengen. Zelfs de nieuwe digitale aanpassingen zijn zorgvuldig uitgevoerd zodat ze zelden de geest van de oorspronkelijke film aantasten. Steven Spielberg heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij niet helemaal tevreden was met het eindresultaat. Sommige scènes bleken technisch niet haalbaar en bepaalde gelaatsuitdrukkingen van de titelfiguur waren niet echt geslaagd. Ook het feit dat de agenten wapens droegen was voor hem een doorn in het oog. Spielberg heeft nu komaf gemaakt met deze kwelgeesten. Zo heeft hij elk pistool fijntjes digitaal weggewerkt en vervangen door kindvriendelijkere walkie-talkies. Of hij daar nu goed aan heeft gedaan, is twijfelachtig. Voor wie de film voordien nooit heeft gezien, zal van de wijzigingen ?berhaupt niets opmerken. Maar het zet ons wel tot nadenken. Heeft iemand, ook al noemt hij toevallig Steven Spielberg, zomaar het recht om te sleutelen aan de integriteit van een film, en onrechtstreeks aan ons filmgeheugen ? We zullen niemand horen klagen over de heel leuke badscène die werd toegevoegd of de verbeteringen die aangebracht zijn in de mimiek van E.T. Maar kunnen we nog spreken van enige authenticiteit als iedereen zijn film digitaal gaat aanpassen.

"E.T." opende niet alleen voor Spielberg vele deuren. De film wordt algemeen beschouwd als dé prent die de term product placement introduceerde, het gebruik van bestaande producten in films of op televisie. In enkele scènes zien we onze bruine alien snoepgoed eten. Aanvankelijk was er aan de fabrikant van Mars gevraagd of ze M&M mochten gebruiken. Maar die wou niet dat zijn product geassocieerd zou worden met een lelijk beest. Concurrent Hershey hapte wel toe. Na de release van de film zag Hershey de verkoop van haar snoepgoed stijgen met 85 procent ! Je zou al met veel minder tevreden zijn. Er ging voor een pak andere ondernemingen een nieuwe bedrijfstak en een bloeiende industrie open. Denken we naar aan de product placement in "MI:2", "Cast Away" en de James Bond films. En M&M kan je ondertussen wel bewonderen in Brian De Palma's "Mission To Mars" (2000).

De extra's op deze DVD zijn meer dan de moeite waard. Je ziet een pak beelden die tijdens de opnames werden gedraaid. In een bijdrage over de evolutie en de creatie van de film vertellen alle sleutelfiguren welke impact dit kleine wezen op hen heeft gehad. Zo blijkt dat het verhaal geïnspireerd is op de echtscheiding van Spielbergs eigen ouders en liet scenariste Melissa Mathison zich ook door haar directe omgeving inspireren. Het verhaal over de casting van Drew Barrymore is best grappig. Ze vertelde toen dat ze in de punkgroep "The Purple People Eaters" zat. De kleine meid had duidelijk een grote fantasie en dat volstond voor Spielberg. Ook de screentest van Henry Thomas was veelbelovend. Zonder veel problemen overtuigde hij iedereen van zijn kunnen. Zijn prestatie werd onthaald met de enkele zin : "Kid, you've got the job". Een andere opvallende verschijning is de jonge Erika Eleniak als de droomprinses van Elliott. Zij groeit later uit tot de rondborstige actrice, die we kunnen bewonderen in de beginperiode van de televisieserie "Baywatch" en in de film "Under Siege".

Verder vertelt Spielberg ook over een scène die het opnieuw niet heeft gehaald. En dat is die waarin Elliott bij de schooldirecteur moet. De scène zou een te grote impact hebben op de geest van de originele versie, en sneuvelde daarom opnieuw. Zo missen we wel de cameo van Harisson Ford als de schooldirecteur. Ford kan je wel bewonderen in één van de 276 foto's die werden toegevoegd in de archieven. Componist John Williams legt in tien minuten uit dat hij nooit zal stoppen met deze job, omdat hij zoveel appreciatie en erkenning krijgt. Samen met zijn orkest speelt hij live de muziek tijdens de film. Minder geslaagd is de extra over het zonnestelsel dat wordt verteld aan de hand van een slechte E.T. imitator. Een opvallende afwezige extra is de audio commentaar van Steven Spielberg. Ondanks deze kleine missers, kunnen we met veel plezier zeggen : welcome back E.T.

Didier Van Hoorebeke