Girl (DVD)

Type 
DVD
Releasedatum 
dinsdag, 19 februari, 2019
DVD verdeler: 
Lumière
Speelduur 
105 minuten
Beeldformaat: 
1.66
16:9
Geluid: 
Dolby 5.1
Filmgenre: 
Drama
Speelfilm
Regisseur: 
Lukas Dhont
Producent: 
Dirk Impens
  • Victor Polster
    /  
    Lara
  • Arieh Worthalter
    /  
    Mathias
  • Oliver Bodart
    /  
    Milo
  • Tijmen Govaerts
    /  
    Lewis
  • Katelijne Damen
    /  
    Dr. Naert
  • Valentijn Dhaenens
    /  
    Dr. Pascal
  • Magali Elali
    /  
    Christine
  • Alice de Broqueville
    /  
    Loïs
  • Alain Honorez
    /  
    Alain
  • Chris Thys
    /  
    Hannah
  • Angelo Tijssens
    /  
    Hendricks
  • Marie-Louise Wilderijckx
    /  
    Marie-Louise
  • Virginia Hendricksen
    /  
    Assistent Alain

Wat een parcours heeft “Girl” afgelegd! De tegenvallers aan het eind (geen Oscarnominatie voor Beste Buitenlandse Film, een uitgestelde wereldwijde release via Netflix nadat die eerder twee scènes wou inkorten …) konden niet verhinderen dat het langspeeldebuut van Lukas Dhont internationale uitstraling vond. En dat het uitgroeide tot een van de meest verrassende Vlaamse hitfilms ooit: waar massabelangstelling voor een Vlaamse film dusver enkel was weggelegd voor commerciële films voor het grote publiek, wist Dhont met “Girl” zowel multiplexen als arthousecinema’s vol te krijgen met zijn eigengereid, persoonlijk debuut. 

De triomftocht begon in mei vorig jaar toen “Girl” vier prijzen won op het festival van Cannes. Le Camera D’Or (prijs voor de beste debuutfilm), de Queer Palm, de FIPRESCI-prijs en een acteerprijs voor Victor Polster in de sectie Un Certain Regard. De film- en zelfs huis, tuin en keukenmedia waren er als de kippen bij om dit heuglijke nieuws overvloedig wereldkundig te maken. “Girl” bleef daarna eigenlijk constant in de actualiteit: zo werd het feit dat de film de (logische) Belgische inzending was voor de uitreiking van de Beste Niet-Engelstalige film op de Oscars ook netjes door de hypemolen gezwierd. Ook al kan hij uiteindelijk toch geen nominatie verzilveren in een jaar met sterke concurrenten als “Roma” en “Cold War”.

De wereldwijde woorden van lof, de bijhorende prijzenregen en het grote commerciële succes zorgden ervoor dat de carrière van Dhont onder een bijzonder goed gesternte is gestart. En dat is verdiend, zeker omdat “Girl” kwalitatief niet teleurstelt. Of hoe het grote publiek als een blok viel voor wat eigenlijk een integere close-upstijloefening is die Dardennes-gewijs heel dicht op de huid en de ziel van de personages zit.

In 2009 las Dhont een artikel over een tienermeisje – dat eigenlijk een tienerjongen was – dat ervan droomde om een professionele ballerina te worden. Dhont liet zich inspireren door het leven van transgender Nora om een in de realiteit verankerd fictief scenario te schrijven met heel wat raakpunten uit Nora’s echte leven. De Nora van dienst is Victor die op weg is om Lara te worden. Pal in zijn puberteit kiest Victor ervoor om als meisje door het leven te gaan, en dat terwijl hij zijn droom om ballerina te worden eveneens wil realiseren.

“Girl” is in de eerste plaats een karakterstudie. Zozeer zelfs dat een verhaalstuwende ingreep in de laatste akte iets teveel als ‘filmisch getelefoneerd’ aanvoelt omdat die de naturalistische insteek ietwat uit balans brengt. Dhont is op zijn sterkst als hij observeert en registreert. Het verhaal van Victor/Lara vertoont mooie circulaire bewegingen: we zien haar voor haar broertje zorgen, hoe haar vader haar steunt in haar beslissingen, hoe de dokters haar uitleggen hoe de geslachtsoperatie en hormonale behandelingen in hun werk zullen gaan, en hoe ze als nieuwe leerling(e) op een prestigieuze dansacademie het beste van zichzelf moet zien te geven om haar droom te verwezenlijken. Dhont houdt de grote gebaren continu op afstand. “Girl” is geen “Billy Elliot”-esk triomfverhaal maar een ingetogen blik op een ontluikende puberteit in wel heel moeilijke omstandigheden. De klaarheid en finesse waarmee Dhont het welhaast heroïsche doorzettingsvermogen van het hoofdpersonage etaleert zorgt ervoor dat het monotone mooi monotoon is.

Al is “Girl” zeker meer dan enkel maar een regisseursfilm. De sensitieve vertolking van de ook al debuterende androgynogende Polster in de rol van Victor/Lara is misschien wel de echte reden waarom “Girl” poëtische toppen van de tenen-cinema is.  

Geen extra’s op de schijf, en toch is toch wel raar voor een film die internationaal potten brak en waarbij heel wat productioneel-interessante info te rapen valt.

Alex De Rouck