A Quiet Place (Blu-ray)

Type 
Blu Ray
Releasedatum 
woensdag, 19 september, 2018
DVD verdeler: 
Universal Pictures Benelux
Speelduur 
90 minuten
Beeldformaat: 
2.40
Geluid: 
Dolby 5.1
Filmgenre: 
Horror
Thriller
Regisseur: 
John Krasinski
Producent: 
Michael Bay, Andrew Form, Brad Fuller
  • John Krasinski
    /  
    Lee Abbott
  • Emily Blunt
    /  
    Evelyn Abbott
  • Millicent Simmonds
    /  
    Regan Abbott
  • Noah Jupe
    /  
    Marcus Abbott
  • Cade Woodward
    /  
    Beau Abbott
  • Leon Russom
    /  
    Man in het bos

Na een loepzuivere bioscooprelease, kan de horror- en thrillerfan zich nu laven aan een loepzuivere thuisbioscooprelease van ‘A Quiet Place’. Zelfs de stiltes zijn in Dolby Atmos – Digital stil. En de stiltes zijn héél belangrijk in ‘A Quiet Place’.

Dat ‘A Quiet Place’ wereldwijd volle zalen zou lokken, was op het eerste zicht niet zo evident. Het gezicht van deze horrorhit is immers (komisch) acteur John Krasinski, en die nam behalve de hoofdrol ook het scenario en de regie voor zijn rekening. Een carrièrewending die Krasinski zelf waarschijnlijk ook niet kon voorspellen toen hij het nog het mooie weer maakte in de Amerikaanse versie van Ricky Gervais’ “The Office” of romcoms als “The Holiday”, “It’s Complicated”, “Away We Go” en “Leatherheads” bijrolgewijs inkleurde. Maar er schuilt blijkbaar een donkere Krasinski tussen al die lichtvoetigheid: zo draafde hij op in Michael Bays’ oorlogstestosteron “13 Hours” en momenteel vertolkt hij de titelrol in de tv-reeks “John Clancy’s Jack Ryan”. Waarmee hij zowaar in de voetsporen treedt van Alec Baldwin, Harrison Ford, Ben Affleck en Chris Pine.

Het is dus niet compleet zonder ruchtbaarheid dat Krasinksi zich een weg naar “A Quiet Place” baande, maar verrassend blijft het wel. Krasinski brengt de spanning en angst immers heel beheerst in beeld, waardoor deze trefzekere nagelbijter meer is dan zomaar een tussendoorprobeersel. Hij maakte er zelfs een gezinsproject van door samen met echtgenote Emily Blunt de hoofdrollen te vertolken. Goed gecast is de film sowieso: kindacteurs Noah Jupe (“Suburbicon”, “Wonder”) en de in het ware leven ook doof zijnde Millicent Simmonds (“Wonderstruck”) sleuren je eveneens moeiteloos mee het verhaal in.

De scenario-opzet is eenvoudig rechttoe-rechtaan: anno 2020 is de wereld in de greep van blinde, supersnelle en sterk bepantserde wezens (al dan niet van buitenaardse origine) die hun prooien zoeken op basis van geluid. Slecht nieuws voor brulboeien en onhandige Harry’s dus, want wie een geluid maakt is onherroepelijk een vogel voor het monster. Om te overleven moet je dus muisstil zijn, of stiller dan het luidste geluid om je heen.

“A Quiet Place” zoomt in op de Abbotts: een gezin met drie kinderen dat het in de proloogscène hard te verduren krijgt, en de rest van de film stil verdriet moet zien mee te torsen. En tegelijkertijd moet zien te overleven in hun boerderij die midden in het jachtgebied van drie monsters ligt.

De manier waarop de Abbotts hun bestaan zo danig hebben geordend dat ze kunnen functioneren door te fluisteren of gebarentaal te gebruiken levert inventieve scènes op. Dat Krasinski de spanning steeds een emotionele weerklank meegeeft, verdient ook een opwaartse duim. Eigenlijk spreekt “A Quiet Place” meer tot de verbeelding als existentieel overlevingsdrama dan als monsterfilm. Zozeer zelfs dat de film hogere punten scoort wanneer de monsters buiten beeld zijn dan wanneer ze volledig in beeld komen. Het mooiste moment uit de film - de watervalscène - is zelfs volledig monstervrij.

De echte koopwaar van “A Quiet Place” is echter de stilte. Neem die gimmick weg en je krijgt een film die franjeloos ergens het midden houdt tussen M. Night Shyamalans ook al rurale “Signs” en eender welke “Alien”- of “Cloverfield”-kloon.

De extra’s bestaan uit drie featurettes die naast algemene achter de schermen-info dieper ingaan op een paar belangrijke schakels: het geluidsontwerp en de monsters. In de langste featurette leer je meer over de totstandkoming van het script, het zoeken van de juiste locaties en hoe het feit dat Krasinski en Blunt in het echt met elkaar zijn gehuwd een weerslag had op de film. Daarnaast is er nog aandacht voor het creëren van geluid in een grotendeels stille omgeving. En voor wie wil weten hoe de monsters tot stand kwamen: hun ontwerp wordt van a tot z gekaderd en ze schijnen zowaar helemaal wetenschappelijk verantwoord te zijn.

Alex De Rouck