Suburbicon (Blu-ray)

Type 
Blu Ray
Releasedatum 
dinsdag, 10 april, 2018
DVD verdeler: 
Remain in Light
Speelduur 
104 minuten
Beeldformaat: 
2.40
Geluid: 
DTS
Filmgenre: 
Drama
Komedie
Speelfilm
Regisseur: 
George Clooney
Producent: 
Joel Silver, George Clooney, Grant Heslove, Teddy Schwarzman
  • /  
    Gardner Lodge
  • /  
    Margaret Lodge
  • Oscar Isaac
    /  
    Roger
  • Glenn Flesher
    /  
    Hitman
  • Megan Ferguson
    /  
    June
  • Jack Conley
    /  
    Hightower
  • Gary Basaraba
    /  
    Nonkel Mitch
  • Michael D. Cohen
    /  
    Stretch
  • Alex Hassell
    /  
    Louis
  • Tony Espinosa
    /  
    Andy
  • Karimah Westbrook
    /  
    Mw. Meyer
  • Noah Jupe
    /  
    Nicky
  • Josh Brolin
  • Marah Fairclough
  • Diane Dehn
  • Tim Neff
  • Emily Goss

Het is niet omdat je George Clooney bent, dat alles wat je aanraakt een succes is. En zeker niet als je niet als acteur op het voorplan staat, maar als regisseur. Best jammer, daar Clooney als regisseur best risico’s neemt, door te kiezen voor onderwerpen die op zich niet de meest commerciële zijn (“Confessions Of A Dangerous Mind”, “Good Night And Good Luck”). “Suburbicon” is op het eerste zicht wel commercieel, maar zelfs de aanwezigheid van Matt Damon kon niet verhinderen dat deze film vorig jaar een van de grootste ‘high profile’ flops was aan de Amerikaanse kassa’s. Tijd om deze film te verdedigen dus, want dat “Suburbicon” een groot/groter publiek verdient, staat buiten kijf.

Voor deze “Suburbicon” had Clooney als acteur als vier keer samengewerkt met Ethan en Joel Coen. Het zal waarschijnlijk geen toeval zijn dat die vier keer telkens in een komedie waren: van Clooney is algemeen geweten dat hij over hetzelfde suave komisch talent als wijlen Cary Grant beschikt. Als regisseur heeft Clooney met “Suburbicon” nu ook zijn eerste samenwerking met de Coens te pakken: hij ontfermde zich over een script dat de broers oorspronkelijk schreven als opvolger voor hun regiedebuut “Blood Simple”. De gelijkenissen tussen hun eersteling en dit scenario zijn frappant: in beide gevallen staat een misdadig plan dat compleet in het honderd loopt centraal. Bij “Blood Simple” zat dat uitgangspunt verankerd binnen de contouren van een film noir, bij “Suburbicon” is het geijkt binnen de krijtlijnen van de sociale satire.

Clooney stortte zich niet blindelings op wat de Coens bij elkaar hadden geschreven. Samen met zijn productiepartner Grant Heslov voegde hij nog wat extra satirische (én zwarte) elementen toe die op het eerste zicht niet veel met de centrale misdaadplot te maken hebben. Het luchtspiegelparadijs waarvan sprake is een geïdealiseerde voorstelling van de typische Amerikaanse voorstad zoals die eind jaren vijftig opmars maakten: elk gazon gelijk, elke afsluiting gelijk, elk huis gelijk en iedereen had plaats om zijn gelijke auto te parkeren op de gelijke oprit of in de gelijke garage. Iedereen gelijk, iedereen tevree. Zij het niet in de voorstad die Clooney voorstelt: daar komt op een dag immers een zwart gezin wonen, en de ophef die dat veroorzaakt zorgt er voor dat de peis en vree snel zoek is.

“Suburbicon” doorprikt de blanke schijnheiligheid door de echte horror bij een blank gezin te situeren. In de huiskamer van succesvolle zakenman Gardner Lodge (Matt Damon) om precies te zijn. Vader van de kleine Nicky (Noah Juppe), en getrouwd met Rose (Julianne Moore). Tijdens een inbraak door twee brute overvallers komt de rolstoelgebonden Rose om het leven. Tante Margaret (alweer Julianne Moore) neemt de zorg voor Nicky op zich, terwijl de goegemeente probeert in het reine te komen met het geweld. Alsof ze nog niet genoeg zorgen hadden met de nieuwe zwarte buren. Spoilervrije spoiler: niet alles is wat het lijkt en bij de Lodges ontspint zich gaandeweg een kluwen van geweld, verzekeringsfraude en moordcomplotten waaruit blijkt dat blood helemaal niet zo simple is.

Clooney gaat niet voor een gezapige familiekomedie of veilige satire, maar kleurt alles vilein in. De misdaden zijn brutaal, de gezinswaarden gaan finaal onderuit en de Amerikaanse droom wordt geserveerd als een regelrechte nachtmerrie. Logisch dat lang niet iedereen fan is van Suburbicon daar de confrontatie met de egoïstische onhebbelijkheden van het beest dat zich mens laat noemen een spiegel is waar niet iedereen wil inkijken. Zeker niet als die onhebbelijkheden extra dik in de verf zijn gezet. 

Vanuit filmisch oogpunt weet “Suburbicon” moeiteloos te entertainen: Clooney leunt dicht aan bij de droge humor die de Coens etaleren in “Blood Simple” en “Fargo” en door Moore en vooral Damon te casten in rollen die tegen hun imago indruisen desoriënteert hij de filmminnende goegemeente nog wat meer. Tonaal en ritmisch zit lang niet alles snor, maar dat verhindert niet dat “Suburbicon” zich laat smaken als een onconventionele, afwisselend onderkoelde en afwisselend wild om zich heen slaande misdaadkomedie. Met in het middendeel zowaar nog een glansrol voor Oscar Isaac. Normaalgezien was ook Josh Brolin van de partij, maar diens rol van basketcoach werd tijdens de montage volledig weggeknipt. 

Alex De Rouck