Sully (Blu Ray)

Type 
Blu Ray
Speelduur 
96 minuten
Releasedatum 
woensdag, 5 april, 2017
Beeldformaat: 
2.40
Kijkwijzer: 
12
DVD verdeler: 
Warner Home Video
Geluid: 
Dolby 5.1
Filmgenre: 
Drama
Speelfilm
Regisseur: 
Clint Eastwood
Producent: 
Frank Marshall, p.g.a., Allyn Stewart, p.g.a., Tim Moore, p.g.a., Clint Eastwood
  • /  
    Kapitein Chesley 'Sully' Sullenberger
  • Aaron Eckhart
    /  
    Jeff Skiles
  • Laura Linney
    /  
    Lorraine Sullenberger
  • Valerie Mahaffey
    /  
    Diane Higgins
  • Delphi Harrington
    /  
    Lucille Palmer
  • Mike O'Malley
    /  
    Charles Porter
  • Jamey Sheridan
    /  
    Ben Edwards
  • Anna Gunn
    /  
    Elizabeth Davis
  • Holt McCallany
    /  
    Mike Cleary
  • Ahmed Lucan
    /  
    Egyptische chauffeur
  • Laura Lundy Wheale
    /  
    Reporter 1
  • Onira Tares
    /  
    Reporter 2
  • Gary Weeks
    /  
    Reporter 3
  • Katie Touric
    /  
    Zichzelf
  • Jeff Kober
    /  
    LT Cook

Net zoals Bart Peeters niet wil weten van konijneneten, zo wil Clint Eastwood het niet doen voor een vroeg of laat pensioen. De krasse vijfentachtigplusser heeft inmiddels alweer een nieuw project op het bord, en verbaasde vorig jaar vriend en vijand met een heel secure en geslaagde verfilming van een stukje wereldnieuws dat op 15 januari 2009 te rapen viel in New York. Postief nieuws was het toen, daar een passagiersvliegtuig met 155 passagiers aan boord veilig wist te landen op de rivier de Hudson. Dit nadat kort na het opstijgen beide motoren waren vernield na een botsing met een zwerm hun voorrang opeisende vogels. Gezagsvoerder Chesley ‘Sully’ Sullenberger nam de beslissing om op het water te landen omdat hij een terugkeer naar La Guardia of een ander nabijgelegen vliegveld te risicovol vond. Als bij wonder vielen er geen doden na de noodlanding: het vliegtuig vatte geen vuur of brak niet in twee en iedereen kon uiteindelijk - zij het verkleumd en onderkoeld - worden gered door de uitgerukte reddingsdiensten. Logisch gevolg: Sully was de held van de dag en zijn beeltenis en daden gingen de hele wereld rond.

Een verhaal over een ‘all-American hero’ dus, en daar komt in veel gevallen een verfilming van. Sully kon zich alvast geen betere klasbakontfermers wensen dan Eastwood als regisseur en Tom Hanks als vertolker. Eastwood toont zich opnieuw een versatiel regisseur en vertelt dit verhaal op zijn typische rechttoe-rechtaanmanier, en Hanks lijkt steeds meer de enige en echte erfgenaam van James Stewart, Gary Cooper en Gregory Peck te zijn die er momenteel in Hollywood te vinden is.

Eastwood maakte er de laatste jaren trouwens een sport van om zijn films steevast op twee uur en een kwartier te laten afklokken. “Sully” landt echter veilig binnen het anderhalfuur, zonder gehaast aan te voelen. Het verhaal krijgt netjes alle ademruimte en Hanks alle tijd om van het titelpersonage meer te maken dan zomaar de waan van de dag. We zouden het even moeten nakijken om zeker te zijn, maar tenzij we ons hier zwaar vergissen is dit de kortste film die Eastwood heeft geregisseerd sinds zijn debuut “Play Misty For Me” in 1971.

De waterlanding wordt netjes in het midden van de film gereconstrueerd. Kwestie van niet meteen met de koopwaar voor de dag te komen. De nasleep van de landing krijgt eveneens de nodige aandacht. De National Transportation Safety Board voerde immers een onderzoek uit na de landing, en suggereerde dat het wel mogelijk was om terug te keren naar een vliegveld in plaats van een risico te nemen door op het water te landen. Kortom, voor de buitenwereld was Sully een echte held, achter de schermen werd hij door sommigen beschouwd als een ongeleid projectiel dat zijn passagiers nodeloos in gevaar had gebracht. De manier waarop dit onderzoek in beeld wordt gebracht levert klassiek-mooi kijkvoer op, vooral omdat Hanks en Aaron Eckhart (als Sully’s copiloot) hier voluit hun acteertalent kunnen demonstreren. Zonder controverse is het proces niet: afgevaardigden van de NTSB lieten horen dat het onderzoek geenszins de vaudeville was zoals die filmisch wordt geportretteerd.

Dichterlijke vrijheid in films die op ware gebeurtenissen zijn gebaseerd: ze zullen altijd wel een oud zeer blijven. Die vrijheid neemt alvast niet weg dat “Sully” oerdegelijke Amerikaanse cinema van de bovenste plank is: de juiste man op de regiestoel, de juiste mensen voor de camera en een boeiend verhaal met als klap op de vuurpijl een intens in beeld gebrachte bijna-vliegtuigramp. Geen wonder dat de Amerikanen storm liepen voor deze prent, waardoor Eastwood in zijn 86e levensjaar opnieuw een dikke hit te pakken had.

Met de extra’s blijf je nog een uur langer aan het scherm gekluisterd. Zeker omdat die een mooi evenwicht vinden tussen de making of van de film en het echte verhaal. Zo mag Sully zelf zijn verhaal doen, samen met eerste officier Jeff Skiles en luchtcontroller Patrick Harten. Met hun drieën geven ze een gedetailleerd stap-voor-staprelaas van de crash en de omstandigheden die ernaar toe leidden. Sully’s vrouw en dochter duiken op in de featurette waarin het leven van Sully kort wordt geschetst. Helemaal interessant is de making of waarin we twintig minuten lang mogen toekijken hoe Eastwood de crash in de Hudson in beeld bracht. Een mooie hybride van groeneschermerij en locatiewerk in Universal Studio’s, zo blijkt. Zeker kijken, al was het maar omdat de informatieve inkijk het deze keer haalt op commerciële wierookstokjes met een te grote nadruk op ‘wow’, ‘amaging’ en ‘awesome’.

Alex De Rouck