Alias

Categorie: 
Langspeelfilm
Filmgenre: 
Speelfilm
Verdeler: 
K.F.D.
Regisseur: 
Producent: 
Anja Daelemans
Geert Hunaerts
/  
Dieter
Hilde De Baerdemaeker
/  
Eva
Veerle Dobbelaere
/  
Patti
/  
Yvonne
Pol Goosen
/  
Albert
Werner De Smedt
/  
Mark
Ilse Van Hoecke
/  
Tine
Michaël Pas
/  
Andy
Matthias Coppens
/  
Steven

Belgische films, er zijn er weinig, van de 'Vlaamse filmkes' zijn er nog minder. Kwantitatief scoren wij dus laag, een goeie reden om "De Alias" te gaan bekijken is om te weten te komen hoe we kwalitatief scoren... Bij een bezoek aan stad Gent zijn Patti en Eva er getuige van hoe twee jonge kerels aan een auto aan het knoeien zijn én hoe even later iemand uit een raam gekieperd wordt, of valt... want daar gaat het allemaal om in de Alias. Zoals je van een doorsnee Belg kunt verwachten, hebben Patti en Eva hun videocamera meegenomen op hun stadsbezoek en zowaar deze zaken kunnen vastleggen op een bandje... Enkele seconden later is de Politie al ter plaatse (de brave man stond er als het ware op te kijken) maar die stelt Patti en Eva geen vervelende vragen, iemand die na het 'misdrijf' met de camera in de aanslag nog enkele shots neemt van het lijk, het wekt allemaal geen argwaan bij de Gentse Politie...

Kort hierna wordt Eva benaderd door Dieter (Hunaerts) en da's de man die voor de val nog in het appartement was waar de schaars geklede jongedame was binnengestapt. De twee kunnen het wel met elkaar vinden en gaan uit stappen. Patti heeft ondertussen de video eens beter bekeken (ze werkt bij Ace, een firma die thuis is in de videobranche zo blijkt al gauw) en wanneer ze Dieter opmerkt bijzonder kort na de 'val', wordt ze bijzonder argwanend. Misschien heeft de man met het mooie kontje wel een andere kant... Het drietal komt samen in de montagestudio en men gaat de bewuste filmopname eens samen bekijken... Dieter pleit natuurlijk onschuldig en Patti belt pas later de Politie op. Die leggen haar haarfijn uit dat de zaak al 'geklasseerd' is, de mevrouw die uit het raam naar beneden is gekomen een psychiatrische patiénte bleek te zijn met suécidale neigingen en nog meer van dergelijke zaken die aan de eerste de beste wordt verteld wanneer die de Politie opbelt om wat meer info te hebben over een moord of zelfmoord.

En toch mogen de mannen der wet niet onderschat worden, zeker niet in "De alias" : wanneer een slachtoffer uit het water gevist wordt, kan men bij het doen van navraag in de buurt (half uurtje daarna of zo) al een goeie uitleg geven over dit lijk deze keer, "gewoon uitgegleden en met haar hoofd ergens tegenaangeslagen", sterk, bijzonder sterk...  En ja, dit is het nummer van slachtofferhulp als U nog iemand wenst te bellen...

U merkt het, "De alias" is niet echt een hoogvlieger en da's nog een serieus understatement. Er zitten teveel 'onwaarschijnlijkheden' in de film, en daar zijn de bovenvermelde zaken slechts enkele voorbeelden van. Indien men het huiswerk voor de film wat beter had gedaan (herschrijven van scenario, research,...), dan kon het eindresultaat allicht een stuk beter geworden zijn. Alle Belgische acteurs die zeer zeker hun uiterste best gedaan hebben om er iets goeds van te maken kunnen daar niets aan veranderen...

Koenraad Adams