King Kong

Categorie: 
Langspeelfilm
Productiejaar: 
2005
Releasedatum: 
14/12/2005
Filmgenre: 
Actie
Speelduur: 
188 minuten
Verdeler: 
U.I.P.
Regisseur: 
Peter Jackson
Producent: 
Peter Jackson
Fran Walsh
Jan Blenkin
Carolynne Cunningham
Naomi Watts
/  
Ann Darrow
Jack Black
/  
Carl Denham
Adrien Bordy
/  
Jack Driscoll
Thomas Kretschmann
/  
Kapitein Englehorn
Colin Hanks
/  
Preston
Jamie Bell
/  
Jimmy
Evan Parke
/  
Hayes
Kyle Chandler
/  
Bruce Baxter
Andy Serkis
/  
King Kong/Lumpy de kok

Ik herinner mij dat ik de King Kong van vroeger nog heb gezien in een klein, bescheiden zaaltje in Harelbeke. Hoe noemde dat ook al weer, de Majestic zeker ? Toen bestonden de grote cinema-complexen nog niet, in de tijd waarin ik als kleine jongen (nog) meeging met mijn moeder. Want als jong kereltje wou je niet geconfronteerd worden met zoén enorm beest natuurlijk. Ook en zeker niet op het grote scherm. Dat ik mij dit decennnia later nog herinner bewijst dat het toch wel blijven hangen is. Of het met Peter Jacksons uitvoering van deze apenfilm om het eens wat oneerbiedig uit te drukken ook zo zal zijn hangt af van de leeftijd die je hebt wanneer je deze superlange film gaat bekijken. Als ouder willen we je alvast adviseren de kleine deugnieten thuis te laten want het gaat er op sommige momenten toch wel behoorlijk creepy en gewelddadig aan toe. Het originele King Kong verhaal dateert al van 1933. Meer dan 70 jaar geleden dus al onsterfelijk gemaakt door Merian C. Cooper en Ernest B. Shoedsack. Jackson heeft door het maken van deze film kunnen realiseren wat hij al bijna zijn hele leven lang wou doen : de belangrijkste elementen nemen uit het originele verhaal en er een adrenaliserende meerwaarde aan geven door het gebruik van de enorme technologische mogelijkheden van tegenwoordig. Weta Digital Ltd. en Weta Workshop Ltd. mogen zich net zoals de "Lord"-trilogie opnieuw flink op de borst kloppen, een niet toevallig gekozen beeldspraak. Het is niet alleen op ons dat de grootste apenfilm ooit een diepe indruk heeft gemaakt. Jackson zelf was een jaar of acht-negen toen hij "King Kong" voor het eerst zag op de Australische TV en zich toen al realiseerde dat hij films wou gaan maken. Films als King Kong, op zich al een sterke ambitie natuurlijk. Die eerste King Kong ui de jaren '30 film bracht toen - schrik niet - 1,75 miljoen Dollar op wat zelfs voldoende bleek om RKO van het bankroet te houden. Voor zo'n bedrag betaal je zelfs geen acteur of actrice meer tegenwoordig. Denk nu niet dat Jackson zo lang heeft gewacht voor hij zijn plannen in de praktijk omzette. Drie jaar na zijn King Kong tv-ervaring al wou hij zijn uit-voering van de klassieker uit 1933 maken. Zijn moeder stelde bij wijze van ouderlijke inbreng een oude stola ter beschikking van haar zoontje dat hiermee onmiddellijk de basis had voor een geschikte apenvacht. De top van het 'Emire State Building' was een kartonnen uitvoering, een geschilderd beddenlaken deed dienst als de Skyline van New York... De "film" werd jammer genoeg nooit gemaakt want die zou pas een leuk extra geweest zijn op de DVD-uitvoering van deze film. Peter Jackson zou wel moeten een ezel zijn om de vermelde spullen die w?l nog bestaan niet van zolder te halen en van een passend woordje uitleg te voorzien op de King-Kong DVD. Andy Serkis, die vroeger ook al de man was achter Gollum in de "Lord of the Rings" films mocht ook nu weer een belangrijk personage helpen neerzetten, King Kong. Geen gewone rol en geen gebruikelijke manier van werken terug want men ging nog een stap verder in de 'motion capture' aanpak die al werd toegepast bij de Rings-trilogie. De belangrijkte emoties op de Kong-kop toveren (woede, razernij,...) bleek voor de technische crew één van de belangrijkeste uitdagingen bij het maken van deze film. En Serkis zelf, die bereidde zich voor op zijn rol door zich te storten op boeken en video's over gorilla's, het bezoeken van zoos, enz... Zo was Serkis regelmatig te gast in de zoo in Regents Park in Londen waar hij dankzij goede contacten met de betreffende opzichter dicht bij de dieren kon komen en er in zekere zin zelfs een relatie mee opbouwde. Toen één keertje zijn vrouw meeging kreeg die van één van de "vrouwtjes" onder de apen een fles naar het hoofd, iets waardoor Andy Serkis enkel nog wat meer apenwijsheid kreeg...

De kans dat Peter Jackson door deze film nog zo’n fysiek zware avond beleeft als vorig jaar met “The Lord of the Rings” is onbestaande. Want dit is toch wel een film met heel wat minder (Oscar-)potentie. De Special Effects zijn ook in deze film weer heel belangrijk. En geslaagd, dat wel. Het is wat lang wachten op de dierlijke hoofdrolspeler maar eens het ding in beeld komt is duidelijk dat Jackson de gorilla de présence meegeeft dat het begrip King Kong verdient. Maar dat alleen volstaat natuurlijk niet voor iemand als Peter Jackson. Die wil meer, die wil nog verder gaan en gaat er zowaar nog een pak dino’s en aan-verwante diersoorten gaan bijsleuren in een stuk film die niet zou misstaan als mega-outtake van een Jurassic Park sequel. Noem het misschien een Nieuw-Zeelands antwoord op (de kwaliteiten van) de Amerikaanse Spielberg. Geen korte dino-flitsen maar (te) langgerekte gevechten die overkomen als een poging om Steven Spielberg te overtreffen. Een goede aap had volstaan maar wat kolossen bij wijze van concurrentie schroeven natuurlijk het entertainment-niveau flink op. Zoals te verwachten bij dergelijke mega-spektakels wordt jammer genoeg een aantal zaken uit het oog verloren. Peter Jackson, cast en crew werden allicht zo meegezogen en opgeslorpt door het gegeven en de grenzeloze financiële middelen die men ter beschikking had, dat men zich niet realiseerde dat een aap niet vecht als een mens. Wanneer we King Kong grepen en worpen zien uitvoeren met zijn dino-tegenstrever(s) die flink wat punten scoren op een proef voor het bekomen van één of andere judo-gordel, dan ben je als kijker geneigd om af te haken. En daar stopt het niet mee. Wanneer een jonge kerel voor het eerst een automatisch wapen in handen krijgt slaagt hij er wonderwel in om de (weliswaar grote) insekten die een rondspringende (!) Adrian Brody belagen er één voor één netjes af te knallen. En Brody, die wordt gespaard van enige verwonding door een vuurwapen. Minstens even verrassend is de fysieke sterkte van de cast die kan concurreren met de hollende dino’s in een denkbeeldige 1500 meter wedstrijd . De mega-poten raken de spurtende mensen niet, als bij wonder... En dan is er nog de scène waarin King Kong even gaat dollen met Adrien Brody in een auto. Het wordt een ongelooflijke puinhoop en een mega-chaos wanneer de zwarte kolos door het New Yorkse verkeer rent en jacht maakt op de gele auto. Maar op het einde, wanneer Brody oog in oog staat met de losgeslagen aap, verschijnt Naomi Watts als bij wonder in het straatbeeld en staan alle auto’s plots netjes en onbeschadigd aan beide zijden van de straat geparkeerd. Geen krasje, geen deukje, geen panikerende New Yorkers meer... Akkoord, Naomi Watts zien slalommen tussen het schroot zou allicht wat vreemd geweest zijn maar het roept toch vragen op. Gelukkig is de actrice uit "Mulholland Drive" een wel heel warmbloedige actrice. Na een glijdpartijtje op het ijs (moet wel een héél dikke laag geweest zijn om zo’n joekel van een gorilla er niet te laten door zakken !) gaat ze gewoon lekker door in een cocktail-jurk waar je zelfs op een herfstavond niet meer mee naar je auto zou willen stappen die twintig meter verder staat geparkeerd. En ze krijgt er zelfs geen kippevel bij... Watts in bontmantel is geen alternatief natuurlijk maar het zijn dit soort zaken die ervoor zorgen dat het plaatje niet klopt. Net zoals het geluid van King Kong wanneer die zich heel stoer op de borst klopt. Wat een zware belasting voor de (actieve sub-)woofer zou moeten zijn, klinkt nu als wat voorzichtig geklop op een houten kleerkast.

Wat de cast-zijde van de film-medaille betreft is "King Kong" een belangrijke film voor Jack Black. Wie had ooit gedacht dat de acteur uit "School of Rock" nog wat zinnigs kon doen in zijn carrière ? Naomi Watts ("21 Grams") is alvast een goede keuze gebleken voor deze rol die je ook niet aan iedereen kunt aanbieden. De Oscar-genomineerde Watts had, samen met Jackson, bij wijze van voorbereiding zelfs een (lang) gesprek met Fay Wray, het King Kong-meisje in de eerste Kong-film. Spijtig genoeg overleed Wray nog voor ze het cameo-rolletje dat men voor haar had voorzien in het scenario, voor haar rekening kon nemen

Deze véél te lange King Kong heeft weliswaar voldoende entertainment waarde om de zalen te vullen in de (komende) kerst- en nieuwjaarsperiode maar Peter Jackson had er bij de praktische uitwerking van één en ander, beter zijn hoofd wat bij gehouden en een aantal zaken in vraag gesteld...

Koenraad Adams