Sicario

Categorie: 
Langspeelfilm
Productiejaar: 
2015
Releasedatum: 
14/10/2015
Filmgenre: 
Thriller
Speelduur: 
121 minuten
Verdeler: 
Belga Films
Regisseur: 
Denis Villeneuve
Producent: 
Trent Luckinbill
Thad Luckinbill
Molly Smith
Edward L. McDonnell
Basil Iwanyk
Emily Blunt
/  
Kate Macer
/  
Alejandro
Josh Brolin
/  
Matt Graver
Victor Garber
/  
Dave Jennings
Jon Bernthal
/  
Ted
Daniel Kaluuya
/  
Reggie Wayne
Raoul Trujillo
/  
Rafael
Julio Cesar Cedillo
/  
Fausto Alarcon
Hank Rogerson
/  
Phil Coopers
Bernardo Saracino
/  
Manuel Diaz
Maximiliano Hernandez
Kevin Wiggins
Edgar Arreola
Kim Larrichio
Jesus Nevarez-Castillo

Kate (Emily “Edge of Tomorrow” Blunt) is een FBI-agente die nog gelooft in de goede zaak zoals dat heet, een idealiste zeg maar. Niet dat dit makkelijk is na haar laatste interventie in ‘the field’. Daarbij komt niet alleen een aantal collega’s om, men ontdekt op locatie ook tientallen lijken, verstopt in de wanden van iets wat van buitenaf leek op een alledaagse woning in een rustige buurt. In het vakjargon heet zoiets een ‘House of Death’ by the way. Kate werkte meestal in ontvoeringszaken maar leert op deze manier de Mexicaanse drugskartels kennen : meteen haar bijdrage in de strijd tegen drugs, op haar manier, met haar capaciteiten maar ook op haar niveau. Want dit mag dan wel een belangrijke operatie lijken met een ontdekking die tot de verbeelding spreekt, het is niets in vergelijking met wat zich afspeelt boven haar, op een ander niveau, met andere spelers, grotere belangen, hogere doelen, meer ambities. In een omgeving en op een manier waarin procedures en regeltjes van geen tel zijn, een aanpak die de enige goede lijkt om de straffeloosheid waarmee drugsbaronnen heer en meester zijn in Mexico en het grensgebied met de States, het hoofd te kunnen bieden.

Het is maar pas na de ontdekking van de tientallen slachtoffers in de woning dat Kate uitgenodigd wordt voor een gesprek met haar directe baas. In aanwezigheid van een aantal onbekenden waaronder Matt Graver (Josh Brolin), een kerel die aan de onderhandelingstafel heeft plaatsgenomen in ‘teensliffers’, wat niet onmiddellijk deel uitmaakt van wat Kate verwacht als ‘dress code’ van iemand die de ‘war on drugs’ leidt op het hoogst mogelijke niveau. Een andere opvallende aanwezige is Alejandro (Oscar-winnaar Benicio Del Toro). De aanwezigen overtuigen haar dat de lijken in staat van ontbinding maar 'klein bier' zijn in vergelijking waar de heren rond de tafel zich mee bezig houden. Kate wordt over de spreekwoordelijke streep getrokken onder de belofte dat Matt en de anderen de slechterik(ken) willen te pakken krijgen die verantwoordelijk zijn voor de ellende waarvan Kate de dag daarvoor nog getuige was.

Wat volgt is iets wat gekenmerkt wordt door een enorme geheimzinnigheid. Kate maakt kennis met Alejandro Benicio Del Toro in een sterke, sterke rol), een gewezen Openbaar Aanklager/Procureur die de strijd voert op een andere manier dan de magistraat dit doet/deed, achter zijn bureau en in de rechtbank. Matt werd tijdens het onderhoud voorgesteld als ‘adviseur’ maar tot welke tak van de Amerikaanse overheid (NSA, CIA,…) hij precies behoort is voor Kate niet duidelijk. Zijn aanpak des te meer : het doel wettigt de middelen. Het wettelijk kader waarin alles gebeurt is ook al iets waar Matt en zijn team (onder andere bestaande uit een team van elitesoldaten die vroeger streden in Afghanistan) ook niet echt van wakker liggen. Op haar eerste 'tussenkomst' in Juarez (waar aanvankelijk een rit naar El Paso was beloofd) realiseert Kate zich dat dit niet werken volgens het boekje is zoals ze het vroeger gewoon was, maar een bikkelharde ‘war on drugs’ waarvan ze zelfs nooit het bestaan kon vermoeden…

“Sicario” werd geregisseerd door Denis Villeneuve, de Frans-Canadese regisseur die ons in 2013 al eens verraste met “Prisoners” maar ook verantwoordelijk was voor “Incendies”, destijds genomineerd voor een Academy Award. Villeneuve kiest er bewust voor om het beoordelen of veroordelen van één en ander in de film aan de kijker over te laten. Is de manier van werken van het ‘black ops’ team in de film gerechtvaardigd ?  Mogen de Amerikanen op een even brutale of gewetenloze manier de ‘bad guys’ afmaken zoals zij dat doen bij het runnen van hun drughandel ?  Het is aan de kijker om te antwoorden op dit soort van vragen volgens Villeneuve, die er altijd van overtuigd is geweest dat de wereld er één is van grijze kleur en zeker niet zwart/wit alsook dat het gevoel van goed en slecht bepaald wordt door de cultuur en geopolitieke achtergrond van iemand aldus nog Villeneuve.
Het scenario is van de hand van de uit Texas afkomstige Taylor Sheridan (die ook de rol vertolkt van David Hale in “Sons of Anarchy”) die de tijd nog heeft gekend toen je nog zonder problemen de grens kon oversteken. Er is sindsdien wel wat veranderd : de Mexicaanse drugkartels hebben de leiding in dit deel van het land, de Politie is zo corrupt als wat, er heerst een ongekende straffeloosheid. Vraag is natuurlijk hoe je in godsnaam de nodige research doet als scenarist om zo accuraat mogelijk een film neer te zetten rond een problematiek als deze ? Sheridan trok hiervoor de Chihuahua-woestijn in en bezocht de migranten die de grens wél nog durven oversteken en in het niemandsland tussen Zuid-Arizona, New Mexico en Noord-Mexico verblijven. Het duurde even voor hij hun vertrouwen kon winnen maar zij werden uiteindelijk zijn belangrijkste bron van informatie.
Voor “Sicario” werd de mogelijkheid onderzocht om effectief in Mexico te filmen, op zich al een huzarenstukje. Men deed hiervoor een beroep op een ‘fixer’ die een paar geleden ook al een cameraploeg van CNN Juarez binnenloodste. De ‘film scouts’ reden rond in een witte SUV, kwestie om niet voor kartel-leden aanzien te worden want die rijden steevast in zwarte SUV’s waardoor ze op zich al een doel zijn voor wie hen niet goed gezind is. Het werd een rit van zes uur waarbij men slechts twee keer het voertuig mocht verlaten maar waardoor men op het einde van de helse rit toch wist hoe het er in Juarez uitzag, welke sfeer er heerste, enz… en men met kennis van zaken kon filmen in Albuquerque, New Mexico, El Paso (Texas) en Vera Cruz (Mexico). Op vlak van beeld op de best mogelijke manier als je weet dat Villeneuve een beroep kon doen op Director of photography Roger Deakins, reeds 11 keer (!) genomineerd voor een Oscar.

“SIcario” is een harde, ijzingwekkende actiethriller met een imponerende Benicio Del Toro (“21 Grams”), overigens de acteur die scenarist Taylor Sheridan al in gedachten had vanaf het ogenblik dat hij nog maar begon te schrijven aan het scenario. En niet alleen omwille van zijn sterke rol in “Traffic” van Steven Soderbergh waar hij de rol speelde van een Politieman in Tijuana. Je houdt bijna letterlijk je adem in bij de operaties in Juarez en later in de beruchte tunnel. Het wordt allemaal ondersteund door de perfecte beeldsetting (de groene ‘beelden’ van de nachtkijkers, aangevuld met de infraroodcamera’s), zoals al aangehaald bijzonder knap camerawerk maar ook het beste uit de soundtrack van deze film in de daarnet vermelde scènes ; de ondersteunende sound die we gemakshalve maar zullen omschrijven als een enorme, aanhoudende ‘dreun’ in beide scènes zorgt voor de perfecte ‘setting’. En de perfecte begeleiding bij de spreekwoordelijke ‘dreun’ die je als kijker ook wel meekrijgt. Ook al heel sterk : het stuk waarin de zwarte auto’s zich vastrijden in de file na hun terugkomst uit Juarez. En vooral wat daarop volgt. Jammie.
De kijker naast mij op het einde van de film was ook al onder de indruk van de film en omschreef zijn idee van wat hij had gezien als volgt : “ja… straffe pâté”. Klopt.
“Sicario” is een beest van een film.

Koenraad Adams