Munich

Productiejaar: 
2005
Categorie: 
Langspeelfilm
Releasedatum: 
25/01/2006
Verdeler: 
U.I.P.
Speelduur: 
164 minuten
Filmgenre: 
Thriller
Regisseur: 
Steven Spielberg
Producent: 
Kathleen Kennedy
Barry Mendel
Steven Spielberg
Colin Wilson
Eric Bana
/  
Avner
Daniel Craig
/  
Steve
Ciaran Hinds
/  
Carl
Mathieu Kassovitz
/  
Robert
Hanns Zischler
/  
Hans
Ayelet Zohrer
/  
Daphna
Geoffrey Rush
/  
Ephraim
Michael Lonsdale
/  
Papa
Mathieu Amalric
/  
Louis

Op zoek naar (filmische) achtergrondinformatie over de tragische gijzeling waarbij het volledige Israelische team het leven liet op de Olympische Spelen in Ménchen in 1972 ? Grabbel dan als de wiedeweerga de sublieme documentaire 'One Day In September' mee. Daarin reconstrueert Kevin MacDonald ("Touching The Void") het volledige verhaal aan de hand van archiefbeelden en interviews met betrokkenen (inclusief de ene nog levende Palestijnse gijzelnemer). Wie op zoek is naar een sterke thriller over de Israelische wraakactie is bij "Munich" aan het juiste adres. Steven Spielberg levert zijn hardste mokerslag en beste film tout court af sinds "Schindler's List".

"Munich" laat zien hoe de Israelische regering en de Mossad daags na het bloedbad op de Olympische Spelen het startschot geven voor een vergeldingsactie. Geheim agent Avner (een ongelooflijk intens in de kleren kruipende Eric Bana) krijgt de leiding over een team 'wraakengelen' met als taak elf opdrachtgevers van de gijzeling om te brengen. De opdracht voert Avner en de zijnen door zowat heel Europa, en tussendoor komen ze in contact met de compleet geschifte wereld van internationaal terrorisme. Het duurt dan ook niet lang vooraleer hun acties nieuw geweld oproepen, en Avner zich afvraagt of hun wraakoefening wel gerechtvaardigd is ?

Terroristische zelfmoordacties mogen dan vandaag het wereldnieuws kleuren, in de jaren zeventig openden de nieuwslezers al te vaak met gijzelingen of vliegtuig- of treinkapingen. De werkwijze mag dan 'geëvolueerd' zijn, de modus operandi van de daders blijft nog steeds dezelfde : terreur, grond, religie, een paar dollars meer... noem het maar, en je zit ergens bij de kern van de zaak. Een kern die Spielberg niet uit de weg gaat."Munich" kent dan ook heel wat rabiate tegenstanders.Israeli'rs nemen het hem kwalijk dat hij hen over dezelfde kam scheert als de Palestijnse terroristen, Palestijnen noemen de invalshoek van de film eenduidig Joods. De nog levende gijzelnemer vindt het jammer dat hij niet werd gecontacteerd, en George Jonas, de auteur van het boek 'Vengeance' waarop Spielberg de film baseerde, heeft ook al een waslijst met bezwaren.

Het zal de cinefiel met een open zintuig voor sterke cinema waarschijnlijk allemaal worst wezen. "Munich" is immers een eersteklas thriller, met meer dan één knipoog naar de grote genrevoorbeelden uit de jaren zeventig. De scéne met de aanslag in Parijs is een schitterende Hitchcock-hommage en de executie in Nederland is zo donker, zo bruut en zo gewelddadig dat je even denkt dat de geesten van John Frankenheimer en Sam Peckinpah over Spielberg zijn neergedaald. Naast een sterke en ontegensprekelijk knap gemaakte thriller is "Munich" ook een sterk doordacht politiek pamflet. Kritiek is er altijd als het om een controversieel onderwerp gaat, maar Spielberg kiest geen partij in de film : geen enkele actie in deze film is zwart-wit getekend, en hij heeft lef om luidop vragen te stellen bij het 'oog om oog, tand om tand'-principe. Voeg er nog een verbluffend production design, schitterende cameravoering, een hoog tempo en uitstekende vertolkingen bij en je hoeft ongetwijfeld niet meer overtuigd te worden om dit spannend pleidooi voor vrede (let op het eindshot !) op het grote koosjere scherm te komen zien.

Alex De Rouck